اورلندینگ در کرمان و بلوچستان، پاییز 1402

اورلندینگ Overlanding یکی از شاخه‌های گردشگری ماجراجویانه در دنیا محسوب می‌شود که فعالان آن به وسیله وسایل نقلیه که قابلیت حرکت آفرود دارند به نقاط دور از دسترس و وسیع طبیعت رفته و مدت زمان قابل توجهی را صرف شناخت و جستجو در آن محدوده می‌کنند. وسیله نقلیه در اورلند می‌تواند دوچرخه باشد یا موتورهای اندورو و ادونچر، ماشین‌های دودیفرانسیل و حتی تراک و کامیون‌های سنگین آفرودی که تقریبا تمام این وسایل در ایران موجود هستند.

در بخش زیر، ابتدا نقشه سفر البرزیست می‌بینید که برای آشنایی بیشتر با جزییات می‌توانید روی نقشه زوم کرده و نقاط خاص را با عکس و اطلاعات مختصر آن‌ها بررسی کنید.

"برای استفاده از این قابلیت نیاز است به گوگل اجازه دسترسی و اجرای نقشه آنلاین را بدهید، برای این کار کافیست روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید"

در آذر ماه 1402 اعضای البرزیست به دعوت از یکی از دوستان و هواداران این مجموعه به شهر کرمان دعوت شدند.
مرحله اول سفر، انجام چند دیدار با دوستان و هوادران، بازدید از شهر کرمان، مجموتعه بازار و حمام گنجعلی خان، باغ شاهزاده ماهان و همچنین زیارت مقربه جناب شاه نعمت الله ولی بود.

حمام گنجعلی خان و آرامگاه شاه نعمت الله ولی
حمام گنجعلی خان و آرامگاه شاه نعمت الله ولی کرمان

تصویر باغ شاهزاده ماهان کرمان در شب پاییزی
باغ شاهزاده ماهان، کرمان

بخش دوم سفر از کرمان به سمت شهداد و روستاهای حاشیه لوت آغاز شد و پس از بازدید از بافت های تاریخی و باغات شهداد، وارد جاده شهداد به نهبندان شدیم و قبل از دوراهی گندم بریان از بافت زیبای جنگل‌های نبکا بازدید کردی و وارد بافت کویری شدیم. نقطه مورد نظر بعدی، گندم بریان بود، گرم ترین نقطه کره زمین به همین خاطر پیش از بازدید از کلوت های لوت، مسیر را به سمت گندم بریان ادامه دادیم، نزدیک غروب به پایین دست تپه گندم بریان رسیده و شب را همانجا خوابیدیم. صبح بعد از عکاسی و تصویربرداری از طلوع خورشید، راهی صعود به بالای تپه گندم بریان شدیم. هوا خنک و پاییزی بود بعد از صعود گندم بریان و عکاسی، مسیر را به سمت شهداد و کلوتها برگشتیم و در میان بافت کلوت‌ها مدتی را به تماشا و عکاسی پرداختیم و نقطه مناسبی برای شب مانی انتخاب کردیم، روز بعد پس از عکاسی و تصویربرداری به سمت نهبندان به راه افتادیم.

درخت نبکا، یا گز

کمپ گندم بریان

عکس هوایی از کلوت های شهداد
کلوت‌های شهداد در هنگام طلوع

در منطقه‌ای مابین شهداد و دِه سَلم که سرشار از سنگ های زینتی بود گشتی زدیم و تصمیم گرفتیم شب را در میانه راه شهداد به نهبندان در حوالی همان نقطه کمپ بزنیم، شبی آرام و پرستاره بود که بخشی از آن به عکاسی و بخش دیگری به استراحت کنار آتش گذشت.

عکس از سنگهای گوهری در بیابان لوت
بافت سنگ‌های گوهری در بیابان لوت

عکس کلوت های شهداد در شب با کهکشان راه شیری
عکس شبانه از کلوت و کهکشان راه شیری

روز بعد به مسیر را ادامه دادیم، در میانه راه از کوه های مریخی نهبندان عکاسی و تصویربرداری کردیم و پس از رسیدن به شهر و پر کردن باک های بنزین، مسیر را به سمت زاهدان ادامه دادیم.

عکس هوایی از کوه های مریخی نهبندان
عکس هوایی از کوه‌های مریخی نهبندان

عصر به زاهدان رسیدیم و پس از توقفی کوتاه به سمت خاش حرکت کردیم، نقطه بعدی، تجدید دیدار با درخت کهنسال خاش بود، سرو 1500 ساله ده پابید بود که در مستند دروازه خورشید به معرفی آن پرداخته بودیم. شب را در کنار سرو خوابیدیم صبح در کنار آتش و نان با برکت کرمان که روی زغال گرم میشد‌ صبحانه خورردیم و به راه افتادیم.

سرو 1500 ساله ده پابید شهرستان خاش
عکس یادگاری با زربین، سرو کهنسال دهپابید خاش

روز بعد به سمت ایرانشهر و نیکشهر حرکت کردیم، شبی را میهمان خانواده ای از دوستان قدیمی در شهر قصرقند بودیم و صبح به راه افتادیم به سمت سواحل مکران در جنوب استان زیبای سیستان و بلوچستان، روستای ساحلی جد در شهرستان زرآباد مقصد بعدی ما بود.

نخلستان های قصرقند
نخلستان‌های قصرقند

قرار بود چند روزی را میهمان دوستان خوب صیادمان در روستای ساحلی جُد باشیم. هشت روز در جد به همراه اهالی خونگرم روستا و خانواده محترم سالاری به ماهیگیری رفتیم، با بچه های روستا فوتبال بازی کردیم، به دیدار غروب در ساحل مکران رفتیم و شب نشینی کردیم، در حین ماهیگیری اتفاقی نادر و باور نکردنی افتاد و ناخدا غفور و مسعود موفق به صید یک میش ماهی بزرگ به وزن حدود 20 کیلوگرم شدند، ماهی‌ای که به دلیل وجود کیسه ای ارزشمند در شکم خود، ارزشی در حدود 30 میلیون تومان دارد. در نهایت پس از رفع دلتنگی با دوستان عزیزمان در جُد خداحافظی کرده و به سمت میناب به راه افتادیم.

کودکان روستای جد در ساحل مکران
غروب کنار دریا با بچه‌های جُد

ماهیگیری در دریای مکران
صیادی، ناخدا غفور و میش ماهی

در میانه راه سری به اسکله خرگوشی زدیم و از لاک پشتهای آبی تصویربرداری کردیم، از میناب به سمت کرمان حرکت کردیم و شب را در شهر تاریخی راین ماندیم. روز بعد پس از بازدید از ارگ راین به سمت کرمان رفته و از کرمان، خود را به جاده کوهستانی راور به سمت دیهوک رساندیم.

عکس هوایی از اسکله خرگوشی
اسکله خرگوشی

لاکپشت آبی
لاکپشت آبی، اسکله خرگوشی

از دیهوک به سمت طبس حرکت کردیم و شب را در اقامتگاه عمادالملک روستای خرو ماندیم. میخواستیم قبل از رفتن به سمت مشهد، در چشمه مرتضی علی علیه السلام تنی به آب بزنیم. پس از آن مسیر را به سمت دیهوک برگشته و شب به مشهد رسیدیم، امام رضا (ع) را زیارت کردیم و بعد از نماز صبح از مشهد به سمت تهران و پس از آن کلاردشت حرکت کردیم.

چشمه مرتضی علی روستای خرو طبس
چشمه آبگرم مرتضی علی(ع)، روستای خرو، طبس

حرم امام رضا علیه السلام
حرم امام رضا(ع)، مشهد

طول سفر21 روز و مسافتی که پیموده شده در حدود 6000 کیلومتر بود.
از دستاوردهای شاخص این سفر می‌توان به عکاسی و تصویربرداری از بافت های ویژه بیابان لوت و سواحل دریای مکران، صید میش ماهی، تجدید دیدار با اهالی خونگرم و مهمان نواز بلوچ و زیارت امام رضا علیه السلام اشاره کرد.