سفر ماجراجویانه 1500 کیلومتری با موتورهای اندورو از قله درفک تا دماوند

موتور اندورو یکی از سبک‌های موتور سواری در طبیعت محسوب می شود که علاوه بر چالش هایی شبیه به سبک کراس از قبیل عبور از موانع و قدرت مانور بالا، فاکتور اسقامت و مسیرهای طولانی و چالش های پی در پی در آن پیش روی موتور سوار یا رایدر است.

این برنامه‌ها در صورت توانایی تیم می‌توانند در قابل سفرهای اورلندینگ با موتور هم اجرا شوند که سفری که در حال خواندن گزارش آن هستید یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. سفری 9 روزه از غرب تا شرق البرز مرکزی با موتورهای اندورو به طول حدود 1500 کیلومتر.

در بخش زیر، ابتدا نقشه سفر البرزیست می‌بینید که برای آشنایی بیشتر با جزییات می‌توانید روی نقشه زوم کرده و نقاط خاص را با عکس و اطلاعات مختصر آن‌ها بررسی کنید.

"برای استفاده از این قابلیت نیاز است به گوگل اجازه دسترسی و اجرای نقشه آنلاین را بدهید، برای این کار کافیست روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید"

اعضای تیم موتور اندوروی البرزیست روز اول ماه محرم 1402 به قصد سفری طولانی در لابه‌لای دره‌ها و کوره‌راه‌های البرز، کلاردشت را به سمت جنگل‌های سه هزار ترک کردند.گروه پس از پیمایش مسیری 131 کیلومتری در تاریکی شب به کاروانسرای پیچ بن رسید و در آنجا به استراحت پرداخت.

تیم اندورو موتور البرزیست
تیم اندورو موتور البرزیست در مسیر گردنه پیچ بن

داخل کاروانسرای پیچ بن
کمپ داخل کاروانسرای پیچ بن

کاروانسرای پیچ بن
عکس یادگاری در پیچ بن، آغاز روز دوم

روز دوم یکی از پر چالش ترین روزها در طول سفرهای اندوروی تیم بود مسیری ناشناخته، با چالش های فراوان آفرودی و عبور از جاده های متروکه ای که امکان عبور حتی با مجهزترین خودرهای آفرود هم در آنها وجود نداشت علاوه بر پیمایش طولانی و استقامتی باعث شد که در روز دوم، گروه طی 17 ساعت راید از پیچ بن به رجایی دشت و از آنجا در جاده های ناشناخته و رها شده خود را به سپارده برساند، به دلیل سنگینی بار و همچنین برنامه، شاسی یکی از موتورهای نیاز به تعمیر پیدا کرد، حوالی ظهر در روستای میستان کار تعمیر انجام شد و بلافاصله به راه افتادیم، مسیر فراوانی پیش رو بود، بعد از میستان مسیر دره اشکورات به صورت کامل پیموده شد تا املش از آنجا راهی لاهیجان و سیاهکل شدیم. حوالی ساعت 12 شب رسیدیم به دیلمان، هدف اقامت شب در کنار امامزاده آقاسید احمد بود که پس از صرف شام مختصر به استراحت پرداختیم.

تیم اندورو موتور البرزیست
بخشی از روز دوم، مسیر الموت به دیلمان

امامزاده سید احمد دیلمان
امامزاده آقاسید احمد دیلمان

روز سوم پس از صبحانه و گرفتن عکس یادگاری مسیر به سمت شاه شهیدان آغاز شد، هدف صعود درفک از مسیری آفرودی و ناشناخته شاه شهیدان بود، پس از زیارت امامزاده شاه‌شهیدان مسیر سینه کش پر شیبی را پیش رو داشتیم که یکی از موتورهای به مشکل فنی برخورد، پس از راهی کردن موتور معیوب به سمت رشت برای تعمیر، باقی گروه مسیر را از سر گرفته و پس از چالشهای فراوان و عبور از شیب ها و پرتگاه های مخوف در دامنه های شرقی درفک، به میانه راه اصلی دسترسی به قله درفک رسیده و پس از اندکی بر روی قله درفک کمپ شب سوم برقرار شد مسیر پیموده شده در این روز 39 کیلومتر بود.

عکس موتور اندورو در شیب تند درفک
چالش عبور از شیب‌های بسیار تند در مسیر درفک

موتور اندورو در شیبهای تند درفک
عبور از شیب های عرضی و طولی که انرژی زیادی از گروه صرف کرد

دورنمای قله درفک
دورنمای قله درفک و سرزمین‌های شمالی

روز چهارم، تا این روز مسیر حرکت به سمت غرب بود تا به غربی ترین نقطه البرز مرکزی برسیم، پس از این تا دامنه های دماوند، مسیر به صورت غرب به شرق خواهد بود.
در روز چهارم از درفک برگشته و از سمت سی‌بن به شهر بره‌سر رفتیم با توجه به اینکه موتور معیوب گروه در حال تعمیر بود، تصمیم بر آن شد شب را در کنار دریاچه ویستان کمپ بزنیم و ضمن ریکاوری منتظر هم گروهی جا مانده از برنامه باشیم، نزدیک های تاریکی هوا عضو سوم مجدد به گروه محلق شد و شب را در ساحل دریاچه ویستان کمپ زدیم. مسیر پیموده شده روز چهارم 54 کیلومتر بود.

مسیر برگشت از درفک با موتور اندورو
مسیر برگشت از درفک به سمت سی‌ بن

مسجد بره سر و روستای سی بن
سمت چپ مسجد بره سر، سمت راست روستای سی بن

کمپ دریاچه ویستان
کمپ چهارم دریاچه ویستان

روز پنجم در مسیریابی چالش های فراوانی داشت از ویستان خود را به روستای انبوه رسانده و از آنجا راهی دره الموت و شهر رازمیان شدیم از رازمیان مجدد به رجایی دشت برگشتیم جاییکه روز دوم از شمال آن عبور کرده بودیم حال تصمیم بر حرکت از جنوب دره الموت به سمت طالقان بود پس از عبور از سینه کش ها و باغات گیلاس در تندوره نهایتا شب را بالادست روستای امرودک در الموت کمپ زدیم، مسیر پیموده شد این روز 160 کیلومتر بود.

شالیزارهای الموت
شالیزارهای الموت در حاشیه رودخانه شاهرود

روستای انبوه، کلیشم رودبار
روستای کوهستانی انبوه، کلیشم، گیلان

کمپ پنجم، بالادست امرودک
کمپ پنجم، روستای امرودک منطقه الموت

روز ششم از امرودک به راه افتاده و از پایین دست معلم کلایه خود را به مسیر مواصلاتی الموت طالقان و روستای جوتان رساندیم، از جوتان به سمتم یرک رفته و در نهایت پس از عبور از جاده خاکی و آفرودی به دره طالقان وارد شدیم، نهار را در وروردی طالقان خوردیم و یکی از موتورها را تعمیر کردیم و به سمت گردنه عسلک به راه افتادیم، شب را کنار چشمه پایین دست گردنه عسلک کمپ زدیم مسیر پیموده شده در روز ششم 215 کیلومتر بود.

جاده کوهستانی الموت به طالقان
مسیر به سمت جوتان، از الموت به طالقان

جاده طالقان به سمت گردنه عسلک
از طالقان به سمت گردنه عسلک

روز هفتم روز آفرود و مسیرهای خاکی در البرز مرکزی بود از عسلک به سمت شهرستانک و آهار و فشم رفته و پس از عبور از تنگه خاتون بارگاه وارد پارک ملی لار شدیم، مسیر نسبتا طولانی از غرب تا شرق پارک ملی را پیمودیم و شب در کنار چشمه گوگردی دیوآسیاب کمپ زدیم، مسیر پیموده شد در این روز 150 کیلومتر بود که عمده آن آفرود بود.

شهرستانک به سمت آهار
مسیر شهرستانک به سمت آهار

تنگه خاتون بارگاه
تنگه خاتون بارگاه، ورودی غربی پارک ملی لار، گرمابدر

چشمه دیو آسیاب و دماوند
چشمه دیو آسیاب و دورنمای دماوند

روز هشتم به نوعی پر چالش‌ترین روز برنامه بود، از دیوآسیاب خود را به ورارو و در نهایت سرداغ رساندیم، با بررسی مسیر تصمیم گرفتیم به جای اینکه دماوند را به طور کامل دور بزنیم، از مسیر کوهنوردی چاک اسکندر به سمت چمن‌بن فرود برویم با موتورها، مسیری سنگلاخی و به شدت پر شیب که حتی پیاده رفتن از آن هم طاقت فرساست مسیری به طول دو کیلومتر که تقریبا 5 ساعت زمان برد تا به سلامت از آن عبور کنیم، راه را به سمت ناندل ادامه دادیم که سیل یخچالی به راه افتاده بود و مسیر را برده بود، مجبور شدیم شب را در همان حوالی کمپ بزنیم مسیر پیموده شده در روز هشتم 38 کیلومتر بود.

یال سرداغ شمال غرب کوه دماوند
موتورها در سرداغ، آماده فرود از چاک اسکندر

فرود از چاک اسکندر با موتور اندورو

شیب سنگین چاک اسکندر
فرود از شیب‌های بسیار تند در مسیر چمن بن

دماوند و کهکشان راه شیری
کمپ در جبهه شمالی دماوند

روز نهم قبل از به راه افتادن مجدد سیل حرکت کردیم و از آبریز سیل گیر عبور کردیم، مقصد بعدی امامزاده حاجی دلا بود، از مسیر قدیمی کوهنوردی به امامزاده رسیدیم و پس از زیارت مسیر را به سمت چنار کهنسال حاجی دلا پیش گرفتیم، آخرین پرچم یا مهدی را کنار درخت و در فضای مسجد حاجی دلا نصب کردیم و راه را ادامه دادیم به سمت دره بلده در روستای نسن نهار را مهمان نذری امام حسین(ع) شدیم و پس از عبور از دره بلده در پل زنگوله وارد جاده چالوس شدیم، کمی جلو تر از مسیر کوهستان غرب به سمت الیت رفته و خود را به امام زاده فضل و فاضل رساندیم زیارتی کردیم و از سمت شمال دره به سمت ناتر و مرزن آباد راهی شدیم، آخرین نقطه مسیر امام زاده یحی در شکرکوه کلاردشت بود که شب به آنجا رسیدیم و پس از آن برنامه به پایان رسید، مسیر پیموده شده در روز نهم 285 کیلومتر بود و در کل برنامه مسیری در حدود 1412 کیلومتر طی نه روز پیموده شده که بخش زیادی از آن آفرود بود.